Skip til hoved indholdet

Tilsynsrapport for Daginstitutionen Lunden - januar 2025

1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune

Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.

Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.

Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.

Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, har ledelsen blot ansvar for at tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. I dette tilfælde sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, følges op på aftalerne i handleplanen og at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det vil fremgå af rapporten, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.


2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet

Dagtilbudstype: Lunden er en kommunal daginstitution, der er en delt af klynge C sammen med dagtilbuddene Halandsparken og Bakketoppen.

Forældresamarbejde: Klynge C har en forældrebestyrelse.

Deltagere ved tilsynsdialog:

Tilsynsførende Susan Blaabjerg

Pædagogiske leder Jannick Woythal

Sprogvejleder Camille Kølle Olsen

Klyngeleder Lisbet Mathisen

Pædagogisk leder for Bakketoppen Ditte Brønlund

Pædagogisk leder for Hallandsparken Maria Adler


3. Samlet konklusion på tilsynet

Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring, men et enkelt opmærksomhedspunkt:

Dagtilbuddet mangler at skriftlige gør, register og følge op på fokuspunkter i Rambøll, for de børn hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats.

Forvaltningen forventer at dagtilbuddet udvikler en procedure for skriftliggørelse, registrering og opfølgning af fokuspunkter i Rambøll, som er realistisk at gennemføre i hverdagspraksis og som sikrer at der følges op på det sproglige udviklingsarbejde for børn, hvor en sprogvurdering viser barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats. Forvaltning vil i samarbejde med dagtilbuddet følge op på udviklingen.


4. Dagtilbuddets fokus for udvikling

Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet. Du kan finde udviklingsfokus for dagtilbuddet Lunden beskrevet her:

Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.


5. Bemærkninger med relevans for tilsynet

Dagtilbuddet har igennem længere tid manglet en sprogvejleder, den nuværende sprogvejleder overtog først opgaven i efteråret 2024. Endvidere har dagtilbuddet over en længer periode ikke haft en fast tilknyttet logopæd, hvilken har haft betydning for medarbejders mulighed for at søge logopædiske bistand, dette bliver der dog ændrede på pr 1. marts 2025 hvor dagtilbuddet igen for tilknyttede en fast logopæd. Derud over mangler dagtilbuddet et Fagligt Fyrtårn, denne funktion varetages for nuværende af den pædagogiske leder.


6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)

Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.

Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.

Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.


7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.

Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:

  • Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.


7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet arbejder målrettet på at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling. Der har været fokus på at sikre tid til faglige drøftelser, hvilket blandt andet er opnået ved, at alle personalemøder nu, inkluderer et fagligt oplæg. Derudover er personalets arbejdstider tilrettelagt, så alle har stuer kan afholde mindst ét ugentligt stuemøde, hvor de pædagogiske aktiviteter og andre opgaver, såsom gennemførelse af sprogvurderinger, planlægges. I forlængelse af de månedlige personalemøder afholdes der også et afdelingsmøde, hvor medarbejderne drøfter behovet for-, og tilrettelægger kvalitetsudvikling i de enkelte afdelinger. Disse tiltag har bidraget til at skabe et styrkede arbejdsfællesskab med et fælles fagsprog hvilken har givet bla. giver sig til udtryk som ro og overskud hos personalet.

Den pædagogiske leder oplever, at nogle i personalegruppen er tilbageholdende med at give konstruktiv kritik. Tesen er, at dette skyldes et ønske om at bevare den gode stemning samt usikkerhed omkring egen faglighed hos nogle medarbejdere. Derfor har den pædagogiske leder fokus på at øge den psykologiske tryghed i dagtilbuddet, så alle føler sig trygge ved at give og modtage konstruktiv kritik.

Udover disse tiltag har den pædagogiske leder haft stort fokus på personalets kompetenceudvikling gennem videreuddannelse. Flere medarbejdere har deltaget i kommunens interne sprogvejlederuddannelse, og flere medarbejdere har læst til pædagog på merituddannelse.


8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.

Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv

Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.

  • Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.


8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har været særligt optaget af at udvikle praksis inden for to områder: den socioemotionelle udvikling samt det fysiske læringsmiljø. I arbejdet med udviklingen af det fysiske læringsmiljø har dagtilbuddet haft besøg af Louise Friis, der er pædagogisk rumdesigner, hendes besøg har igangsat et udviklingsarbejde med fokus på at skabe tydelige legezoner, strukturere for hvilke stuer der åbnes først, samt at sikre at stuerne er gjort legeklar for at skaber et stimulerende læringsmiljø for børnene. For at understøtte den udvikling har dagtilbuddet anvendt SMITTE- og Aktionslæringsmodellen. Dette har sikkert en systematik, der fokuserer på læreplanens mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet for at give børnene de bedste betingelser for læring. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.


8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet planlægger indholdet i den pædagogiske praksis med afsæt i et fælles tema for hele huset, som tilpasses den enkelte børnegruppes behov og interesser, med LAHOPL som ramme (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb).

Planlægningen af temaerne foretages på tværmøder mellem afdelingerne i dagtilbuddet, og tilpasningen i forhold til den enkelte børnegruppe foretages på stuemøder ved hjælp af systematikken nævnt under pkt. 8.A. Dagtilbuddet har således altid lokale praksisplaner i gang, som inkluderer dokumentationsindsamling og evaluering, hvilket er en effektiv systematisk måde at udvikle en funktionel evalueringskultur.

Dokumentationen kan fokusere på tilpasningen i læringsmiljøet (indsamling af data, der viser, om man lykkes med at gennemføre det, man har planlagt) eller på børnenes læring (indsamling af data, der viser, om børnene tilegner sig den læring, som var formålet med læringsmiljøtilpasningen).


8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkning.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har defineret sig som et lærende arbejdsfællesskab. Dette ses blandt andet i måden, de strukturerer deres stue-, afdelings- og personalemøder på. Der er fokus på at udvikle praksis og uddrage organisatorisk læring fra de indsatser, der igangsættes i dagtilbuddet.


9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.

Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.

Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på: dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.


9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger på en kompetent måde, hvor dagtilbuddets sprogvejleder understøtter deres kolleger ved behov. Derudover indgår sprogvejleder i et netværk med den kommunale sprogkonsulent, hvor der løbende følges op på spørgsmål om temaer vedrørende sprogvurderinger.

For at fastholde den høje kvalitet og sikre et fælles fagsprog planlægger den pædagogiske leder en teamaften om Sprogtrappen sammen med de øvrige dagtilbud i klynge C.


9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre

Vurderingen giver anledning til følgende forventning:

Det forventes, at dagtilbuddet udvikler en procedure for skriftliggørelse, registrering og opfølgning på fokuspunkter i Rambøll, som er realistisk at gennemføre i hverdagspraksis, og som sikrer, at der følges op på det sproglige udviklingsarbejde for alle børn, hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for sprogunderstøttende indsatser.

Begrundelse:

Dagtilbuddet udarbejder de sprogvurderinger, der kræves, og der udarbejdes ligeledes sproglige fokuspunkter for de børn, hvor en sprogvurdering viser, at der er behov for en sprogunderstøttende indsats. Alle forældre inddrages i forbindelse med sprogvurderingen og tilbydes efterfølgende vejledning i, hvordan de selv kan understøtte deres barns sproglige udvikling.

Dagtilbuddet har på nuværende tidspunkt ikke en procedure for skriftliggørelse, registrering og opfølgning på fokuspunkterne i Rambøll, hvilket er et krav for at sikre evaluering af indsatser og sikre en fortsat målrettet indsats ved overgange.


9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets forpligtelser i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Der er ingen børn i 30 timer sprogstimuleringstilbud i Lunden.

9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet arbejder målrettet med at realisere den kommunale sprogstrategi, eksempelvis når de tilrettelægger LAHOPL. De anvender data fra sprogvurderinger til at fastsætte læringsmål, samt når de arbejder med at forandre de fysiske læringsmiljøer, så de bedre understøtter børnenes behov for visuel understøttelse som et redskab til at arbejde med sprogudvikling hos børnene.


9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af deres sproglæringsmiljø, hvor hele personalegruppen har været involveret. Dette har givet indsigt i, at personalet har god opmærksomhed på at skabe dialoger over flere led med børnene, hvilket spiller en vigtig rolle i forhold til at understøtte den sproglige udvikling.

Derudover har sproglæringsmiljøvurderingen givet personalet indsigt i, at de med fordel kan arbejde med at skabe flere nuancer i det sprog, børnene er omgivet af, samt hvordan personalet kan bidrage til at udvide og udvikle børnenes leg.

Daginstitution Lunden
Gadehavegårdsvej 1 D
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 33 42

Pædagogisk leder: Jannick Woythal
E-mail: JannickWoy@htk.dk

Konstitueret klyngeleder: Maj-Britt Søgaard
E-mail: Maj-BrittMa@htk.dk

Mandag - torsdag:
Klokken 06.30 - 17.00

Fredag:
Klokken 06.30 - 16.30

Lukkedage